Nasib kita

Assalamulaikum w.s.t
Aku tertanya mengapa aku perlu berusaha untuk mendapatkan sesuatu padahal kn smua tu telah ditetapkan oleh Allah, jd biar je lah Allah yg tentukan.soalan ini telah aku ajukan pada kawan aku.Lalu dia berkata,mmg lah nasib tu Allah tentukan tapi ko tahu ke ape yang Allah telah tentukan untuk ko??aku terdiam sejenak memikirkan soalan yang di tanya balik oleh kawan ku kepada ku.Dengan confiedent aku jawab,mestilah aku x taw,aq bukan ade kuasa ape2 pon yg boleh tahu ape yang akan berlaku pada masa hapadan.kenapa ko tanye soalan nie kt aq??ko taw ke ape yang akan jd pd masa hadapan nti??dia pon kate aq pon x tahu.habis tu ape yg cuba hendak ko sampaikan pd aku sebenarnya nie??soal aku kepada kawan ku..Lalu dia jawab yang tahu smua nie adalah Allah sahaja.jd disebabkan kita x tahu lah kita kene berusaha untuk menentukan masa hadapan kita.walaupun kita tahu kita hanya mampu merancang tp Allah yg tentukan.kn Allah ada Berfirman dalam Al-quran:aku tidak akan ubah nasib sesuatu kaum itu,melaikan mereka yang mengubahnye sendiri.Di sini,kita dapat tahu bertapa pentingnya usaha dalam hidup kita.Lg satu kawan saya berpesan kita boleh ubah nasib kita dengan berdoa,jd berdoalah kepada Alah dengan sebenar-benar doa,kerana kita tidak tahu bila doa kita kan dimakbulkan.aku kurang megerti apa yang cuba dia sampaikan kepada ku.lantas dia membuat dua situasi

ok
situasi pertama
cuba ko bayangkan ko tengah berborak dengan kawan ko,tetibe kawan ko kate  kt ko bodoh la ko nie.

situasi kedua
perbualan yang sama tp kawan ko x kate ko bodoh,sebaliknya dia kate ko pandai.

Di sini kita dapat tahu,perkataan bodoh dan pandai ini adalah satu doa.kembali kepada tajuk perbincangan kita yg diatas td."kita tidak tahu bila Allah makbulkan doa kita".ape yg aku cuba sampaikan di sini ialah aku takut.bile kawan ko kate kt ko bodoh.tetibe Allah  makbulkan doa kawan ko tu.ssh ko jdnye.buat benda semua x kne.
lain la dengan situasi kedua,kawan ko kate kt ko pandai la ko nie.tetibe Allah makbulkan doa kwan ko.jd ko pon tros  jd seorang yang pandai.Allahamdulillah sebab itu dtg kn manfaat kepada ko.

kesimpulnya disini,ape yang aku paham drpd hasil penrangan kawan ku kepda ku td,ialah kita tidak tahu ape yang Allah tentukan untuk kita,"jadi buat je."  yang selebihnya adalah urusan Allah.Yang kedua,hendaklah berhati-hati dlam setiap percakapan yang kita ucapakan.kerana percakpan itu adalah satu doa.








No comments:

Post a Comment